Projekt „Zdrowo jem więcej wiem”- etap zima

Uczniowie z wychowawczynią zgodnie z obowiązującym regulaminem projektu  pod nazwą „Mekintoszki3!” wykonali w etapie zima następujące zadania
1. W Białej krainie- ostrożnie z solą i cukrem

2 Lekcja. Ruch to zdrowie

  1. Konkurs przepis na zdrowe słodycze
  2. Konkurs: „Baw się z nami owocami, warzywami”
  3. Forum zdrowia: Słodkie życie
  4. Promocja podjętych działań w szkole

Zadanie 1.1

Przed rozpoczęciem zajęć na temat szkodliwości soli i cukru dzieci nie w pełni zdawały sobie sprawę z negatywnego i szkodliwego wpływu tych produktów na zdrowie. Większość z nich uważała, że dania zawierające cukier i sól są o wiele smaczniejsze i nie stwarzają zagrożenia dla naszego zdrowi, a co za tym idzie nie należy ich unikać w codziennym jadłospisie.

  1. Podróż ZDROWOLOTEM.

Lekcja przeprowadzona została zgodnie z zaproponowanym w projekcie scenariuszem. Wprowadzeniem do zajęć była podróż „Zdrowolotem” ubranym w balony magicznym tunelem, gdzie witała dzieci Cukrowa Wróżka. Dzieci wycinały Cukrową Wróżkę, kolorowały i wyobrażały sobie jaką postacią jest wróżka.

  1. Spotkanie z CUKROWĄ WRÓŻKĄ.

Następnym etapem realizacji projektu było omówienia doświadczenia z solą (doświadczenie dzieci rozpoczęły 2 tygodnie wcześnie)-doświadczenie z solą widoczne na zdjęciu poniżej.

  1. Burza mózgów: Jak wyemitować z naszej diety sól i cukier.

Czytaliśmy etykiety produktów przyniesione przez dzieci i zwracaliśmy uwagę na ich skład.

4.Pogadanka o soli i cukrze.

Przeprowadziliśmy także rozmowę na temat szkodliwości soli i cukru w jadłospisie.

  1. Gdzie ukrywają się cukier i sól

Jednogłośnie ustalono, że sól i cukier jest w każdej potrawie- że jesteśmy przesyceni tymi składnikami. Przeanalizowaliśmy listę rodzajów cukrów i soli oraz form w jakich mogą się znajdować w produktach. Dodatkowo przeprowadziliśmy rozmowę na temat „tego” co nadaje smak potrawom. Dyskutowaliśmy nad tym jak zastąpić niezdrową sól w daniach, ziołami i zdrowymi przyprawami.

  1. Hasło zajęć.

W zespole układaliśmy puzzle z napisem „Nie solimy nie słodzimy. Wybieramy witaminy.”  i działania matematyczne z tym samym hasłem.  Prawidłowo ułożone puzzle zawierały hasło przewodnie, które zostało umieszczone w gablotce klasowej.

  1. Drzewko decyzyjne

W efekcie działań z poprzedniego podpunktu  uczniowie walczyli z  kolejnym zadaniem „To Twoja decyzja” w podjęciu której ma być wyeliminowanie nawyku spożywania niezdrowej żywności. Jednak dzieci podjęły właściwą decyzję i uzupełnili drzewko decyzyjne rezygnując ze słodyczy i słonych przekąsek.

  1. Pożegnanie z CUKROWĄ WRÓŻKĄ. Powrót do klasy ZDROWOLOTEM

Na pożegnanie z Cukrową Wróżką uczniowie narysowali wspaniałe oryginalne bajki o negatywnym wpływie soli i cukru na zdrowie.  W pracy domowej uczniowie z rodzicami mieli z zamienić się w detektywów i wyśledzić ukrywające się w ich domach cukier i sól. Wiedza zdobyta w tak atrakcyjny sposób miejmy nadzieję zaowocuje z nawiązką.