WSTĘP
Jest wiele pomysłów na spędzanie wolnego czasu – spotkanie ze znajomymi, przeczytanie dobrej książki, obejrzenie filmu czy gry komputerowe. Należy jednak pamiętać, że zanim zalegniemy na kanapie trzeba rozważyć inną opcję – aktywne spędzanie wolnego czasu. Dzięki aktywnym formom wypoczynku można nie tylko się zrelaksować i odpocząć od codziennego siedzenia w ławce, ale też poprawić swoją formę. Warunki pogodowe nie zawsze są sprzyjające aktywnemu wypoczynkowi na świeżym powietrzy, lecz to nie wymówka, ponieważ jest wiele ciekawych zabaw, które pozwalają umilić czas również w pomieszczeniu. Czego dowodem były nasze zajęcia.
Przed realizacją projektu, większość dzieci nie do końca wiedziała w jaki sposób można aktywnie spędzić czas wolny w domu oraz nie zdawała sobie sprawy z istoty wpływu aktywności fizycznej na stan zdrowia.
REALIZACJA CELÓW:
-kształcenie umiejętności konstruktywnego wykorzystywania czasu wolnego;
-zachęcanie do czynnego spędzania czasu wolnego;
– pobudzanie aktywności ruchowej uczniów
PLAN:
Zajęcia zostały przeprowadzone wg. ściśle określonego planu
1 Wprowadzenie do zajęć
Kilka dni przed planowaną lekcją uczniowie zostali poproszeni o zastanowienie się jakie gry i zabawy można przeprowadzić w szkole, gdy nie można wyjść na świeże powietrze. Wszyscy razem udaliśmy się na hol. Nauczyciel zadawał uczniom pytania, które wprowadziły do dyskusji o roli aktywności fizycznej.
- Burza mózgów
Nauczyciel opowiadał uczniom, że gdy jest ciepło mogą grać i bawić się na świeżym powietrzu. Jednak gdy pogoda się pogorszy czas najczęściej spędzamy w ciepłych pomieszczeniach. Nie powinno to być jednak przeszkodą do bycia aktywnym fizycznie. Uczniowie zrobili burzę mózgów, podali pomysły na gry i zabawy w pomieszczeniach i zapisali je na arkuszu.
3 Rozgrzewka
Przygotowanie rozgrzewki, mającej na celu przygotowanie dzieci do dalszych ćwiczeń
- Testujemy nasze pomysły
Po rozgrzewce, przeszliśmy do wykonania gier i zabaw wypisanych na tablicy podczas „Burzy mózgów”. W momencie, kiedy dzieci były już zmęczone intensywnym wysiłkiem przeszliśmy do ćwiczeń wyciszających i oddechowych. Jednym z nich była zabawa w balonik. Następnie: zabawy: „Zimowy sen”, „Masaż”.
- Tworzymy listę polecanych gier i zabaw
Nauczyciel przeprowadził głosowanie na najlepsze gry i zabawy spośród testowanych. Najlepsze propozycję trafiły na wspólnie przygotowany plakat, który promował aktywne spędzanie czasu. W naszej klasie świetnie sprawdziły się zabawy muzyczno-ruchowe.
Zabawy: „Kubuś uczy tańczyć”, „Zabawa w pociąg”, „Kto zmienił miejsce”, „Głupi Jaś”, „Podawanie piłki górą”, „Celowanie”, „Pająk i muchy”, „Myszka Miki”
- Podsumowanie
Nauczyciel gratuluje wszystkim pomysłów na gry i zabawy oraz dziękuję za aktywny udział w lekcji. Gry i zabawy proponowane przez uczniów będą wykorzystywane na kolejnych zajęciach.