2. Lekcja: Aktywnie spędzamy czas

WSTĘP

Jest wiele pomysłów na spędzanie wolnego czasu – spotkanie ze znajomymi, przeczytanie dobrej książki, obejrzenie filmu czy gry komputerowe.  Należy jednak pamiętać, że  zanim zalegniemy na kanapie trzeba rozważyć inną opcję – aktywne spędzanie wolnego czasu. Dzięki aktywnym formom wypoczynku można nie tylko się zrelaksować i odpocząć od codziennego siedzenia w ławce, ale też poprawić swoją formę. Warunki pogodowe nie zawsze są sprzyjające aktywnemu wypoczynkowi na  świeżym powietrzy, lecz to nie wymówka, ponieważ jest wiele ciekawych zabaw, które pozwalają umilić czas również w pomieszczeniu. Czego dowodem były nasze zajęcia.

Przed realizacją projektu, większość dzieci nie do końca wiedziała w jaki sposób można aktywnie spędzić czas wolny w domu oraz nie zdawała sobie sprawy z istoty wpływu aktywności fizycznej na stan zdrowia.

REALIZACJA CELÓW:

-kształcenie umiejętności konstruktywnego wykorzystywania czasu wolnego;

-zachęcanie do czynnego spędzania czasu wolnego;

– pobudzanie aktywności ruchowej uczniów

PLAN:

Zajęcia zostały przeprowadzone wg. ściśle określonego  planu

1 Wprowadzenie do zajęć

Kilka dni przed planowaną lekcją uczniowie zostali poproszeni o zastanowienie się jakie gry i zabawy można przeprowadzić w szkole, gdy nie można wyjść na świeże powietrze. Wszyscy razem udaliśmy się na hol. Nauczyciel zadawał uczniom pytania, które wprowadziły do dyskusji o roli aktywności fizycznej.

  1. Burza mózgów

Nauczyciel opowiadał uczniom, że gdy jest ciepło mogą grać i bawić się na świeżym powietrzu. Jednak gdy pogoda się pogorszy czas najczęściej spędzamy w ciepłych pomieszczeniach. Nie powinno to być jednak przeszkodą do bycia aktywnym fizycznie. Uczniowie zrobili burzę mózgów, podali pomysły na gry i zabawy w pomieszczeniach i zapisali je na arkuszu.

3 Rozgrzewka

Przygotowanie rozgrzewki, mającej na celu przygotowanie dzieci do dalszych ćwiczeń

  1. Testujemy nasze pomysły

Po rozgrzewce, przeszliśmy do wykonania gier i zabaw wypisanych na tablicy podczas „Burzy mózgów”. W momencie, kiedy dzieci były już zmęczone intensywnym wysiłkiem przeszliśmy do ćwiczeń wyciszających i oddechowych. Jednym z nich była zabawa w balonik. Następnie: zabawy: „Zimowy sen”,  „Masaż”.

  1. Tworzymy listę polecanych gier i zabaw

Nauczyciel przeprowadził głosowanie na najlepsze gry i zabawy spośród testowanych. Najlepsze propozycję trafiły na wspólnie przygotowany plakat, który promował aktywne spędzanie czasu. W naszej klasie świetnie sprawdziły się zabawy muzyczno-ruchowe.

Zabawy: „Kubuś uczy tańczyć”, „Zabawa w pociąg”,  „Kto zmienił miejsce”,  „Głupi Jaś”,  „Podawanie piłki górą”,  „Celowanie”,  „Pająk i muchy”, „Myszka Miki”

  1. Podsumowanie

Nauczyciel gratuluje wszystkim pomysłów na gry i zabawy oraz dziękuję za aktywny udział w lekcji. Gry i zabawy proponowane przez uczniów będą wykorzystywane na kolejnych zajęciach.