RAPORT GRUPY „MEKINTOSZKI 3! ( UCZNIOWIE KLASY 3) Z PROJEKTU
„ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM”(JESIEŃ) PROWADZONEGO PRZEZ ELŻBIETĘ MAREK
Wstęp
Powszechnie wiadomo, iż w obecnych czasach właściwe odżywianie stanowi niezwykle ważny element w rozwoju człowieka. Właściwe to znaczy jakie? Temat ten obecny jest w naszej szkole od wielu lat, jednak w tym roku postanowiliśmy pogłębić wiedzę związaną ze zdrowym stylem życia. W związku z tym Mekintoszki 3! przystąpiły do VIII edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”. Podczas realizacji projektu poziom wiedzy dzieci został znacznie podniesiony.
REALIZACJA CELÓW:
- Uświadomienie dzieciom wpływu odżywiania na kondycję zdrowotną.
- Zachęta do zmiany stylu życia poprzez zdrowe odżywianie
3.Zdrowy styl życia jako troska o własne zdrowie
PRZEBIEG ZAJĘĆ WG. SCENARIUSZA
- Wprowadzenie: przeczytanie wierszyka „Chory kotek” Stanisława Jachowicza.
Omówienie wierszyka wg. scenariusza
- Nauka piosenki o porządnickim Felku oraz przypomnienie piosenek pt.: „Witaminki” i „Ogórek”
- Zabawa edukacyjna „Postaw diagnozę”.
Nauczyciel pokazywał planszę, a uczniowie dobierali odpowiednie napisy. Np.:
Chorujemy gdy:
RYSUNEK: | NAPIS: |
Grubasek | Jemy za dużo |
Słaby, chudy człowiek | Jemy za mało |
uczeń zasypiający na ławce | Nie jem śniadania |
Zapoznanie dzieci z opowiadaniem „Kapryśna Kasia” oraz wysłuchanie „Bajki o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku”
„Kapryśna Kasia”.
- a) analiza opowiadania w kontekście zdrowej żywności
- b) Rozmowa z dziećmi na temat:
-co powinniśmy jeść żeby być zdrowym?
-dlaczego należy jeść dużo warzyw i owoców?
– które produkty są dla nas niezdrowe?
- b) Improwizacja ruchowa „Na przyjęciu u Kasi” przy piosence „Witaminki”.
- c) Zabawa dydaktyczna „ Zdrowe/ niezdrowe” dzieci mają za zadanie wziąć po jednym
z kartoników z produktem spożywczym i umieścić swój kartonik w zbiorze „Zdrowe” lub „Niezdrowe”.
- d) Ekspresja ruchowa przy muzyce, dzieci poruszały się przy dwóch rodzajach muzyki, muzyce lekkiej-tak jak dzieci pełne energii, szczupłe i zdrowe, i muzyce wolnej- poruszały się „ciężko” jakby przed chwilą najadły się niezdrowych rzeczy.
„Bajka o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku”
- a) porównanie i wyciągnięcie wniosków z bajek
- Analiza piramidy żywieniowej
Prezentacja piramidy żywieniowej- przedstawienie hierarchii ważności danych produktów żywieniowych w diecie, połączona z licznymi informacjami i zabawami.
- Omówienie krótkiej prezentacji „Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie”.
Naznaczenie dzieciom przy pomocy prezentacji wpływu zdrowego odżywiania na zdrowy styl życia. Pogrupowanie produktów na zdrowe i na te których należy unikać.
- Wykonanie kart pracy „Co należy jeść, aby być zdrowym?”, „Odżywiam się zdrowo”
W załączniku zdjęcia
- Slajdy z personifikacją owoców i warzyw
Postacie owoców i warzyw z wierszy opowiadają o swoich właściwościach zdrowotnych
W załączniku zdjęcia.
- Pogadanka i rozmowa z dziećmi na temat tego, co powinno się jeść
Po odbytej lekcji dzieci potrafią określić jakie produkty należy spożywać, a jakich unikać oraz jaki jest wpływ na ich zdrowie zbilansowanej diety.
- Podsumowanie zajęć: rozmowa na temat tego, co należy jeść, aby być zdrowym.
- Praca domowa w postaci kolorowanki do „Bajki o kotku, który nie wiedział, kim jest”