1. LEKCJA: Co należy jeść, aby być zdrowym

RAPORT GRUPY „MEKINTOSZKI 3! ( UCZNIOWIE KLASY 3) Z PROJEKTU

„ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM”(JESIEŃ) PROWADZONEGO PRZEZ ELŻBIETĘ MAREK

Wstęp
Powszechnie wiadomo, iż w obecnych czasach właściwe odżywianie stanowi niezwykle ważny element w rozwoju człowieka. Właściwe to znaczy jakie? Temat ten obecny jest w naszej szkole od wielu lat, jednak w tym roku postanowiliśmy pogłębić wiedzę związaną ze zdrowym stylem życia. W związku z tym Mekintoszki 3! przystąpiły do VIII edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”. Podczas realizacji projektu poziom wiedzy dzieci został znacznie podniesiony.

REALIZACJA CELÓW:

  1. Uświadomienie dzieciom wpływu odżywiania na kondycję zdrowotną.
  2. Zachęta do zmiany stylu życia poprzez zdrowe odżywianie

3.Zdrowy styl życia jako troska o własne zdrowie

PRZEBIEG ZAJĘĆ WG. SCENARIUSZA

  1. Wprowadzenie: przeczytanie wierszyka „Chory kotek” Stanisława Jachowicza.

Omówienie wierszyka wg. scenariusza

  1. Nauka piosenki o porządnickim Felku oraz przypomnienie piosenek pt.: „Witaminki” i „Ogórek”
  2. Zabawa edukacyjna „Postaw diagnozę”.

Nauczyciel pokazywał planszę, a uczniowie dobierali odpowiednie napisy. Np.:

Chorujemy gdy:

RYSUNEK: NAPIS:
Grubasek Jemy za dużo
Słaby, chudy człowiek Jemy za mało
uczeń zasypiający na ławce Nie jem śniadania

Zapoznanie dzieci z opowiadaniem „Kapryśna Kasia” oraz wysłuchanie „Bajki o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku”

„Kapryśna Kasia”.

  1. a) analiza opowiadania w kontekście zdrowej żywności
  2. b) Rozmowa z dziećmi na temat:

-co powinniśmy jeść żeby być zdrowym?

-dlaczego należy jeść dużo warzyw i owoców?

– które produkty są dla nas niezdrowe?

  1. b) Improwizacja ruchowa „Na przyjęciu u Kasi” przy piosence „Witaminki”.
  2. c) Zabawa dydaktyczna „ Zdrowe/ niezdrowe” dzieci mają za zadanie wziąć po jednym

z kartoników z produktem spożywczym i umieścić swój kartonik w zbiorze „Zdrowe” lub „Niezdrowe”.

  1. d) Ekspresja ruchowa przy muzyce, dzieci poruszały się przy dwóch rodzajach muzyki, muzyce lekkiej-tak jak dzieci pełne energii, szczupłe i zdrowe, i muzyce wolnej- poruszały się „ciężko” jakby przed chwilą najadły się niezdrowych rzeczy.

„Bajka o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku”

  1. a) porównanie i wyciągnięcie wniosków z bajek
  2. Analiza piramidy żywieniowej

Prezentacja piramidy żywieniowej- przedstawienie hierarchii ważności danych produktów żywieniowych w diecie, połączona z licznymi informacjami i zabawami.

  1. Omówienie krótkiej prezentacji „Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie”.

Naznaczenie dzieciom przy pomocy prezentacji wpływu zdrowego odżywiania na zdrowy styl życia. Pogrupowanie produktów na zdrowe i na te których należy unikać.

  1. Wykonanie kart pracy „Co należy jeść, aby być zdrowym?”, „Odżywiam się zdrowo”

W załączniku zdjęcia

  1. Slajdy z personifikacją owoców i warzyw

Postacie owoców i warzyw z wierszy opowiadają o swoich właściwościach zdrowotnych

W załączniku zdjęcia.

  1. Pogadanka i rozmowa z dziećmi na temat tego, co powinno się jeść

Po odbytej lekcji dzieci potrafią określić jakie produkty należy spożywać, a jakich unikać oraz jaki jest wpływ na ich zdrowie zbilansowanej diety.

  1. Podsumowanie zajęć: rozmowa na temat tego, co należy jeść, aby być zdrowym.
  2. Praca domowa w postaci kolorowanki do „Bajki o kotku, który nie wiedział, kim jest”