Wady postawy u dzieci – kiedy skierować dziecko do fizjoterapeuty?

Sześciolatek nadal bardzo intensywnie rośnie. Pamiętaj o bacznym obserwowaniu jego rozwoju fizycznego, aby w razie jakichś nieprawidłowości móc skierować go do odpowiedniego specjalisty. Obserwuj postawę dziecka i jego motorykę. Najlepiej robić to podczas zajęć gimnastycznych, gdy dzieci przebierają się na ćwiczenia. Ciało człowieka zwykle nie jest do końca symetryczne, jednak powinno się zwracać uwagę na większe odstępstwa od symetrii, ponieważ mogą sygnalizować pewien problem z postawą, np. skoliozę, czyli skrzywienie boczne kręgosłupa. Przede wszystkim zwróć uwagę na kręgosłup, patrząc od tyłu, czy linia kręgów jest prosta (widać to szczególnie, gdy dziecko się pochyla do przodu) i czy fizjologiczne krzywizny są prawidłowe (patrząc z boku), tzn. czy nie są spłaszczone lub zbyt mocno wygięte. Gdy dziecko stoi prosto, linie łączące oba barki, biodra i kolana powinny być równoległe do ziemi. Gdy tak nie jest, może to świadczyć o tym, że występuje jakiś problem posturalny. Najczęściej jest to skrzywienie boczne kręgosłupa, nawykowe złe ustawienie ciała spowodowane niesymetrycznym napięciem mięśniowym lub czasem nierówność kończyn. Nie należy się tutaj sugerować tylko jedną obserwacją, ponieważ dziecko często staje krzywo, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Patrząc na dziecko od tyłu, zwróć uwagę, czy pięty nie „uciekają” do środka (koślawość stóp), czy stopy nie są spłaszczone (brak wysklepienia od wewnętrznej strony stopy), czy nogi nie układają się w kształcie litery X (koślawość kolan). Gdy dziecko stoi bokiem, patrz, czy nie ma zbyt mocno wystającego brzucha i zaokrąglonych barków i czy nie wysuwa zbyt mocno brody do przodu. Może to świadczyć o osłabionych mięśniach tułowia. Obserwuj, jak dziecko rozwija się motorycznie. Jedną z przyczyn problemów z przyszłą nauką czytania i pisania jest zaburzony rozwój dużej i małej motoryki (koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej).

Gdy patrzycie, jak Wasze dziecko rośnie, zwracajcie uwagę na nieprawidłowości, które mogą się pojawiać w budowie ciała, szczególnie podczas intensywnego wzrostu. W wieku 6 lat dziecko nie powinno już mieć płaskich lub koślawych stóp czy kolan. Nieleczone mogą one prowadzić do problemów zdrowotnych, różnego rodzaju bólów stawowych lub zaburzeń w rozwoju ruchowym. Odpowiednie ćwiczenia, które rozpisze Wam fizjoterapeuta, pozwolą ograniczyć dalsze problemy lub całkiem im zapobiec. Czasem przedszkolna czy szkolna korektywa nie wystarczy, ponieważ ćwiczenia często nie są tam dobierane indywidualnie do zaburzeń dziecka. Kolejnym problemem, z którym może się borykać dziecko w przedszkolu czy zerówce, jest garbienie się lub skrzywienie boczne, czyli skolioza. Wynika to często z wydłużenia czasu, jaki dziecko spędza przy biurku, a główną przyczyną może być słabe napięcie mięśniowe. Należy przestrzegać zasad prawidłowego siedzenia i pracy podczas pisania czy rysowania. Dziecko nie może się garbić, siedzieć niesymetrycznie, zjeżdżać z krzesła, siedzieć na samej krawędzi, leżeć na blacie biurka czy podpierać głowy ręką. Gdy problem jest nasilony i pojawiają się bóle kręgosłupa, należy skonsultować to z fizjoterapeutą. Do specjalisty warto udać się również, gdy widzimy, że dziecko ma problemy z koordynacją ruchową (np. czworakowanie, pajacyki), wzrokowo-ruchową (np. wiązanie sznurowadeł, rysowanie), ćwiczeniami gimnastycznymi, równowagą, dużą i małą motoryką, występują u niego zaburzenia sensoryczne (np. nadwrażliwość dotykowa, słuchowa, bardzo duże zapotrzebowanie na ruch), gdy jego ciało jest zbyt napięte lub zbyt wiotkie. Nie należy również lekceważyć większych urazów, złamań oraz operacji. Po każdej ingerencji chirurgicznej wskazana jest konsultacja u fizjoterapeuty, ponieważ dochodzi do zmiany w napięciu mięśni, co może rzutować na całą postawę ciała dziecka.

 

Pedagog