We wrześniu PSP w Sycynie przystąpiła do projektu „Odkrywcy nowych możliwości w gminie Zwoleń.” Głównym celem projektu jest rozwijanie kompetencji kluczowych, poszerzenie wiedzy i umiejętności oraz zmniejszenie dysfunkcji utrudniających naukę uczniów. W projekcie bierze udział 71 dzieci z kl. I – VII, które uczestniczą w :
– zajęciach pozalekcyjnych z przyrody, matematyki, informatyki, j. angielskiego
-zajęciach wyrównawczych z matematyki, j. angielskiego a także logopedycznych i biblioterapii.
W projekcie bierze udział 50 uczniów z klasy II i III gimnazjum, którzy uczestniczą w zajęciach z geografii, chemii, biologii, matematyki, zajęć komputerowych oraz języka niemieckiego i języka angielskiego.
W ramach projektu szkoła została doposażona w sprzęt komputerowy: laptopy, tablice multimedialne, projektory, drukarki ale również wiele pomocy do poszczególnych przedmiotów. Otrzymaliśmy przyrządy i urządzenia do obserwacji (lupy, mikroskopy, lornetki, teleskop) oraz preparaty biologiczne, przyrządy do pomiarów i wykonywania doświadczeń, sprzęt laboratoryjny, odczynniki chemiczne, globusy ,mapy, kompasy , modele, przewodniki i atlasy.
Środki dydaktyczne ułatwiają uczniom poznawanie określonych procesów i zjawisk, wspomagają myślenie poprzez ułatwianie analizy, syntezy i porównywania zjawisk. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem pomocy naukowych są bardziej atrakcyjne dla uczniów.
W ramach zajęć pozalekcyjnych z przyrody, które mają głównie charakter badawczy, laboratoryjny, dzieci przeprowadzały proste doświadczenia. Ubrane w fartuchy i okulary ochronne badały pH różnych roztworów, sporządzały mieszaniny jednorodne i niejednorodne, a także przeprowadzały proces filtracji i odparowania . Robili pastę dla słonia, wulkan chemiczny i wędrujące kolory. Zaplanowane ćwiczenia i eksperymenty wykonywały z wielkim zaangażowaniem. Bezpiecznie i ostrożnie posługiwały się sprzętem laboratoryjnym.
Korzystaliśmy także z zestawów do budowy podstawowych obwodów elektrycznych oraz sekrety elektroniki – „motorówka z napędem elektrycznym”. W czasie zajęć dzieci poznały działanie silnika, przełączników, źródeł dźwięku i światła. Były bardzo zadowolone kiedy zbudowany układ działał, np. motorówka pływała po wodzie, wydobywał się dźwięk czy paliła żaróweczka.