W roku szkolnym 2021/2022 Publiczna Szkoła Podstawowa im Jana Kochanowskiego w Sycynie przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W ramach programu biblioteka szkolna otrzymała możliwość zakupu książek i nowości wydawniczych na kwotę 3 tys. oraz regałów biblioteczne jedno i dwustronne o wartości 1500 zł.
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zakupionych zostało 169 książek. Wśród zakupionych pozycji są głównie lektury obowiązkowe i uzupełniające dla uczniów kl. 1-3 oraz 4-8. Wykaz lektur ulega ciągłym zmianom konieczne stało się więc uzupełnienie i uaktualnienie szkolnego księgozbioru. Zwiększona została liczba egzemplarzy tych pozycji książkowych, które już mieliśmy w bibliotece.
Dla najmłodszych uczniów kl. 1-3 zakupione zostały m.in. „Baśnie” J. Ch. Andersena, „Niesamowite przygody 10 skarpetek..” J. Bednarek, „Cukierku, ty łobuzie!” W. Cichonia, „Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą”, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej – Curie”.
Dla uczniów kl. 4-6 zakupiono m.in. „Akademię pana Kleksa”, komiks „Kajko i Kokosz”, „Mikołajek”, „Opowieści z Narnii – Lew, czarownica i stara szafa”, cykl biograficzny „Nazywam się” dotyczący postaci Fryderyka Chopina, Marii Skłodowskiej- Curie, Jana Pawła II i Mikołaja Kopernika.
Dla klas najstarszych zakupiono np. „Quo vadis”, „Artysta”, „Ziele na kraterze”, „Tędy i owędy”, „Pamiętnik z powstania warszawskiego”, „Wspomnienia wojenne”, „Oskar i pani Róża”, „Pozłacana rybka”, „Wielki Rybak”.
Większość tytułów udało się zgromadzić wcześniej, ale liczba egzemplarzy była zbyt mała, brakowało książek, teraz można było to poprawić.
Dzięki programowi biblioteka szkolna wzbogaciła się również o encyklopedie i słowniki np. słownik języka polskiego, frazeologiczny, wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, słowniki ortograficzne, Pismo św. Stary i Nowy Testament. wyd. Pallotinum. Zakupione zostały również książki pedagogiczno- wychowawcze wspierające rozwój ucznia m.in. dotyczące autyzmu, dysleksji.
Na liście zakupów oprócz lektur znalazły się też książki dla najmłodszych i trochę starszych czytelników – kilka tytułów z serii Krowa Matylda, „Miłka i owczarek koroniasty”, „O czym pada śnieg” i książka ciesząca się największym zainteresowaniem naszych uczniów: „Wilk, Lew i Ja”.
Większość książek ma przejrzysty układ, strukturę, zastosowana czcionka ułatwia czytanie i szybkie wyszukiwanie w tekście najważniejszych informacji; papier o kremowym kolorze, nie męczy oczu.
W ramach Programu na zajęciach bibliotecznych, lekcjach jęz. polskiego, godz. wychowawczych oraz na plastyce zrealizowano szereg zadań, będą one kontynuowane do końca roku szkolnego. Niektóre z nich to:
Zorganizowanie w klasach kącików nowości wydawniczych pojawiających się w bibliotece szkolnej.
Prelekcja dla rodziców klas I-III na temat wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży.
Przeprowadzenie konkursu plastycznego „Moja ulubiona książka”.
Konkursy na najlepszego czytelnika w szkole i klasie oraz najlepiej czytającą klasę.
Spotkania i debaty klasowe na temat: „Tę książkę warto przeczytać”.
„Dlaczego warto czytać książki?”.
Zabawa w pisarza – czy łatwo jest napisać książkę? – tworzymy dalszy ciąg książki, opowiadania.
Starsi uczniowie młodszym – piękne czytanie książek.
Wywiad z rodzicami – Co czytałem, gdy chodziłem do szkoły?
Złote myśli o książce – zebranie myśli, cytatów i wykonanie gazetki.
Pokonkursowa wystawa prac plastycznych.
Apel podsumowujący konkursy czytelnicze i plastyczny.
Wycieczka do Multikina w Radomiu na film „Wilk Lew i Ja” porównanie filmu i książki.
„Moja pierwsza książka” wypowiedzi ustne i pisemne uczniów na temat ulubionej książki z dzieciństwa.
„Moja ulubiona książka”- przygotowanie prezentacji komputerowych, plakatów dotyczących wybranej książki.
„Stara zakurzona księga” – cykl zajęć plastycznych związanych z książką -tematy rysunkowo – liternicze np. „Stara, zakurzona księga”, „Piękno litery – dekoracyjne opracowanie liter”, „Ilustracja do książki”.
Podjęte działania i zakupione książki z pewnością przyczynią się do zainteresowania czytaniem i do rozwoju czytelnictwa wśród uczniów, ułatwią im zdobywanie wiedzy, rozwój pasji i zainteresowań.
„Dzieci, które czytają lepiej się uczą, myślą pozytywnie, a ponieważ poziom wykształcenia wiąże się z sukcesem i zadowoleniem z życia, można przypuszczać, że są szczęśliwsze”.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2021